Krajinou Roverských skal

• Trasa výletu: okruh z Dřevčic přes skalní vyhlídku Čap, skalní převisy Tisícový kámen a Krápník a Martinskou stěnu
  • Celková délka trasy: 11 km
  • Terén: mírně kopcovitý
  • Vhodné pro kočárky: ne
  • Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: odrážedla, nutné přenášet

Slyšeli jste někdy o Roverských skalách? Pokud ne a láká vás je poznat, nechte se inspirovat dnešním tipem na výlet. Tato pískovcová skalní oblast se nalézá v jižní části okresu Česká Lípa, v CHKO Kokořínsko - Máchův kraj. Označení Roverské skály se ujalo v partě trampů, kteří v roce 1966 začali obnovovat hrad Helfenburk u Úštěku a vyráželi do okolních skal. Říkali si po skautsku „roweři“.

Jedná se o evropsky významnou lokalitu v rámci Natura 2000, která byla vyhlášena kvůli ochraně ohrožených druhů. Při toulkách tímto krajem můžeme obdivovat, co sama příroda dokáže za čarokrásné výtvory. Zvětrávání pískovců totiž přispělo ke vzniku bizarních tvarů na povrchu skal. Pozornosti neuniknou skalní prohlubně, arkády, okna a brány.

Trasa výletu vede na skalní vyhlídku Čap se skalním útvarem Čapská palice a skromnými zbytky hradu, dále chráněnými borovými lesy přírodní rezervace Kostelecké bory a také ke skalním převisům Tisícový kámen a Krápník i ke příkré skalní hraně nazvané Martinská stěna.

Parkování

Auto zaparkujeme za západním okrajem obce Dřevčice u silnice, nedaleko rozcestí Dřevčická rokle. Kapacita parkovacího místa je tu omezena, případně lze auto nechat přímo v obci.

Z Dřevčic na skalní vyhlídku Čap se skalním útvarem Čapská palice

Vydáme se po zelené turistické značce, jež zprvu prochází otevřenou krajinou mezi poli, a u odpočinkového místa pod Máselníkem vkročíme do lesa. Tady jsou k vidění první pískovcové skály. Vystoupáme na rozcestí Velká Řebčice, kde se zelená turistická značka kříží s Husí cestou. Stále se držíme zelené a přes rozcestí Pod Čířem dorazíme na rozcestí Čap - skalní vyhlídka. Zde si uděláme krátkou odbočku na skalní plošinu na vrcholu Čap se skromnými zbytky hrádku založeného na přelomu 14. a 15. století Berky z Dubé. Připomínají ho vytesaný sklep a objekt okrouhlého půdorysu sloužící nejspíš jako cisterna. Plošině dominuje skalní útvar pojmenovaný Čapská palice, který je výsledkem zvětrávání železitého pískovce. Je odtud krásný výhled do okolní krajiny.

Od Čapu přes Kostelecké bory ke skalním převisům Tisícový kámen a Krápník

Poté se od rozcestí Čap - skalní vyhlídka dáme po zelené, která vede po dřevěných schodech prudce dolů. V obležení pozoruhodných skalních útvarů sestoupáme na cestu (cyklotrasu) a zabočíme doleva k rozcestí U Kamenných schodů. Naše zeleně značená trasa pokračuje přes rozcestí Obrocká cesta, zkříží se s cyklotrasou a směřuje do přírodní rezervace Kostelecké bory.

Rezervaci tvoří pískovcová oblast kolem vrcholu Kostelec (433 m n. m.). Předmětem ochrany jsou rozsáhlé borové lesy reliktního charakteru s typickými společenstvy rostlin a živočichů. Lesy jsou volně ponechány přirozenému vývoji bez lidského zásahu. Borovice lesní ve zdejších podmínkách vytváří často esteticky zajímavé pokroucené jedince. Vřesoviště, lišejníky a staré odumřelé stromy jsou domovem řady bezobratlých druhů.

Od rozcestí Kostelec se ubíráme k 8 metrům vysokému skalnímu převisu Tisícový kámen na úbočí stejnojmenného vrchu (423 m). Pokračujeme po úbočí k dalšímu pískovcovému převisu nazvanému Krápník, který je asi 50 metrů dlouhý a 10 metrů vysoký.

Skalní masiv Martinská stěna a Stará Husí cesta s ovocnou alejí

rozcestí Kostelíček dojdeme na rozcestí U Martinské stěny. Červená turistická značka vede po pískovcové plošině, od jejíž hrany spadá strmá skalní stěna do Komářího dolu. Tento souvislý skalní masiv je dlouhý až 300 metrů. Skály jsou porostlé reliktním borem a lišejníkem a na vřesovištích žije vzácný pavouk slíďák vřesovištní. Po navázání na Husí cestu se po ní vydáme doleva a po zhruba 100 metrech uhneme doprava na Starou Husí cestu se žlutým turistickým značením. Tato kdysi významná cesta spojovala Doksy s Úštěkem. V úseku mezi Dřevčicemi a Skalkou se jí říkalo Husí cesta.

Ze Staré Husí cesty se naskýtají výhledy na krajinu v okolí Dubé a byla tu vysázena ovocná alej.

Fotogalerie

Vyhlídkové místo na Staré Husí cestě
Ovocná alej na Staré Husí cestě

Trasa výletu na mapě

Zobrazit mapu v plné velikosti

Na podrobné mapě je zobrazena trasa výletu a další tipy na výlet v okruhu 25 km.

GPX

Export GPX trasy

KML soubor

Vytisknout mapu s popisem výletu

Další tipy kam s dětmi v okolí

Okruh z Pavliček přes vyhlídku a zříceninu hradu Čap

• Trasa výletu: okruh z Pavliček přes Čapskou palici
  • Celková délka trasy: 6 km
  • Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: ne

Okruh ze Skalky přes Hvězdu, Heřmánky a Lhotu

• Trasa výletu: okruh ze Skalky přes Hvězdu, Horní a Dolní Heřmánky, Dřevčice a Lhotu
  • Celková délka cyklotrasy: 19 km

Zřícenina hradu Helfenburk (Hrádek) u Úštěka

• Trasa výletu: z Rašovic ke zřícenině hradu Helfenburk (Hrádek) u Úštěka
  • Celková délka trasy: 3 km
  • Terén: rovinatý, zčásti mírně kopcovitý
  • Vhodné pro kočárky: sportovní kočárky do terénu
  • Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: odrážedla

Na zříceninu hradu Ronov

• Trasa výletu: od odbočky u obce Stranné nedaleko Blíževedel na zříceninu hradu Ronov
  • Celková délka trasy: 6 km
  • Terén: kopcovitý
  • Vhodné pro odrážedla a odstrkovadla: odrážedla pouze prvních 1,5 km

Výškový profil trasy

Nejnižší / nejvyšší bod: 315 m / 435 m

Průměrné stoupání / klesání: 5.3 % / 5.4 %

Mobilní aplikace

Víte, že mobilní aplikaci Výlety a zábava s dětmi u trasy výletu na mapě ukazuje i Vaši aktuální polohu? Díky tomu neustále víte, zda jdete či jedete správně. Dále je možno zapnout automatické centrování mapy (zapnutím symbolu terče). Po zapnutí se mapa neustále posouvá podle Vaší aktuální polohy, výhodné pro cyklisty!

screen8

Našli jste chybu?

Informace uvedené v článku jsou platné ke dni jeho vzniku. Přestože se snažíme články udržovat aktuální, často dochází k neohlášeným změnám u poskytovatelů služeb nebo ke změnám turistického značení. Uvítáme, když nám tyto změny nahlásíte, děkujeme.

Přidejte váš tip

Provozujete zařízení nebo poskytujete služby pro rodiny s dětmi? Pořádáte nějakou akci pro děti? Máte vlastní tip na výlet?

Využijte možnosti bezplatné prezentace na webu i mobilní aplikaci vylety-zabava.cz. Stačí se zaregistrovat a po přihlášení můžete vkládat vaše příspěvky.