Výlety s dětmi

Na kole k rybníkům Českého ráje a zámku Hrubá Skála

• Trasa výletu: Věžickým údolím od Věžického rybníka k rybníku Vidlák a poté k zámku Hrubá Skála; návrat k Věžickému rybníku a odtud údolím Jordánky a Žehrovky k Podsemínskému rybníku a rybníku Nebákov
  • Celková délka cyklotrasy: 19 km
  • Terén: rovinatý až mírně kopcovitý
  • Vhodné pro cyklovozíky: ano

Český ráj je místem mnoha přírodních zajímavostí – pískovcových skal, rybníků i historických památek. Pro jízdu na kole s dětmi je vhodná oblast u rybníků, které se nacházejí v PR Podtrosecká údolí, kudy prochází i stejnojmenná naučná stezka. Tato oblast se nalézá v centrální části CHKO Český ráj mezi městy Sobotka a Rovensko pod Troskami a stala se dějištěm úspěšného filmu z roku 1978 „Jak dostat tatínka do polepšovny“. Při projížďce si některá místa natáčení připomeneme. Jistě jsou nezapomenutelné scénky, kdy u rybníka Věžák překvapí Františka Němce a Janu Preissovou divočák nebo vjezd do rybníka Vidlák na babetě Petrem Nárožným, poté, co se lekl vodníka.

Cyklotrasa není náročná, jenom některým menším dětem může dělat problém táhlé stoupání z Věžického (Želejovského) údolí na zámek Hrubou Skálu.

Věžický rybník – rybník Vidlák

Auto necháme na parkovišti u západního břehu Věžického rybníka. Po žluté turistické značce vyrazíme podél rybníka. Projíždíme Věžickým údolím (zvaným též Želejovské) - jedním z nejmalebnějších míst Českého ráje. Za rozcestím Věžické údolí pokračujeme po červené a žluté turistické značce a dojedeme k restauraci Vidlák u stejnojmenného rybníka.

Rybník Vidlák – zámek Hrubá Skála

Od Vidláku se vrátíme na rozcestí Věžické údolí, odbočíme doprava na cyklotrasu 4015 (bílé cykloznačení a červená tur. značka)  a lesem postupně stoupáme na Hrubou Skálu. Na cyklistické křižovatce - u hřbitova se napojíme na cyklotrasu 4078, která nás společně s červenými turistickými značkami dovede k zámku Hrubá Skála. Vstup na nádvoří zámku je, bohužel, zpoplatněn, ale zato je odtud pěkný výhled na pískovcové skalní město.

Zámek Hrubá Skála – Věžický rybník - rybník Nebákov

Z Hrubé Skály se vracíme po stejné cestě na rozcestí Věžické údolí, tam odbočíme doprava směrem k parkovišti u Věžického rybníka. Z parkoviště se dáme doleva a po silnici po žluté a zelené turistické značce údolím Jordánky dorazíme k následujícímu rozcestí U Přibyla, kde zahneme doleva na červenou turistickou značku. Ta nás doprovází malebným údolím Žehrovky s pozoruhodnými pískovcovými útvary. Míjíme kamenný Podsemínský most, který jsme mohli vidět v úvodu již zmíněném filmu „Jak dostat tatínka do polepšovny“, jedná se o záběr, kdy Vašek (Tomáš Holý) s tátou (František Němec) jedou na kole na nákup. Projíždíme vedle Podsemínského mlýna s dodnes funkční turbínou. Původní barokní mlýn z poloviny 16. století byl ve 30. letech 20. století přebudován do dnešní podoby. Podél břehu Podsemínského rybníka a údolím Žehrovky pokračujeme stále po červené k rybníku Nebákov. U rybníka stojí k povšimnutí mohutné pískovce a ke skále přimknutý Nebákovský mlýn (zvaný též Víkův), který nese podobu po přestavbě z roku 1743. Odpočinout a občerstvit se můžeme v chatě Nebákov. Zpět k autu se dostaneme stejnou trasou údolím Žehrovky a Jordánky.

URL odkaz na článek

www.vylety-zabava.cz/cyklostezky-cyklotrasy-cyklovozik/cesky-raj/8935-na-kole-k-rybnikum-ceskeho-raje-a-zamku-hruba-skala