Výlety s dětmi

Na kole v okolí Ralska

• Trasa výletu: okruh z Mimoně k průrvě Ploučnice v Novinách pod Ralskem, přes Stráž pod Ralskem, Hamr na Jezeře, k Chrastenskému vodopádu, kolem Černého rybníka, PP Rašeliniště Černého rybníka a PP Stohánek
  • Celková délka cyklotrasy: 34 km
  • Terén: rovinatý, zčásti mírně kopcovitý
  • Vhodné pro cyklovozíky: ano

Tento cyklistický okruh v oblasti Ralska téměř celý vede po asfaltových cestách a cyklostezkách po rovině s jen několika mírnými stoupáními, proto je vhodný pro jízdu s cyklovozíkem a pro menší cyklisty.

Z Mimoně do Novin pod Ralskem k průrvě Ploučnice

Výchozím bodem výletu je město Mimoň, auto necháme na parkovišti nedaleko náměstí 1. máje. U náměstí po kamenném mostě překleneme řeku Ploučnici, projedeme sídlištěm (u kterého uvidíme menší dětské hřiště) a ulicí Vranovská opouštíme město. U koupaliště se napojíme na cyklostezku Ploučnici (cyklotrasa 15), která míří do obce Srní Potok. Tam se cyklotrasa 15 spojí s cyklotrasou 241 a vede po vedlejší silnici s minimálním provozem. Po pravé straně máme na dohled vrchol Ralsko.

V Novinách pod Ralskem (za restaurací s dětským hřištěm a sportovním hřištěm) se k nám navíc přidá cyklotrasa 3007. Po kilometru narazíme na odbočku k průrvě Ploučnice. Odtud po 100 metrech už sledujeme zajímavou technickou památku, kde řeka Ploučnice protéká skrz skálu. Průrva sloužila jako náhon tehdejšího hamru, je dlouhá 150 metrů a výška tunelu činí 6 metrů.

Z Novin pod Ralskem do Stráže pod Ralskem, Hamru na Jezeře a k Chrastenskému vodopádu

Od průrvy Ploučnice se vrátíme na silnici a po cyklotrasách 15, 241 a 3007 pokračujeme do Stráže pod Ralskem. Ve Stráži (v ulici Mimoňská) pod vedením cyklotrasy 15 zabočíme doprava a odpojíme se od ostatních cyklotras. Po chvíli najedeme na asfaltovou cyklostezku Ploučnice. Na východním okraji města uvidíme vodní nádrž, po 3 kilometrech jsme v krásném městečku Hamr na Jezeře, kde se v letním období můžeme vykoupat v Hamerském rybníku. Nachází se zde písečná pláž s lanovým centrem, minigolfem a mnoha stánky s občerstvením.

Po cyklostezce pokračujeme dále na rozcestí „Pod Děvínem“. Tady odbočíme doleva na červenou turistickou značku, po které se dostaneme k Chrastenskému vodopádu. Cesta je horší, místy hrbolatá, v délce 1,5 km. Přímo k vodopádu na kole nedojedeme, kousek před ním kola ponecháme a dojdeme k němu pěšky.

Návrat od Chrastenského vodopádu do Mimoně

Vracíme se po stejné cestě zpět. Těsně před Hamrem na Jezeře na křižovatce s cyklotrasou 3046 na ni odbočíme doleva a po velmi pěkné cyklostezce směřujeme do Mimoně. Po cestě spatříme Černý rybník s rašeliništěm a několik skalních útvarů. V závěru výletu pár kilometrů před Mimoní se nabízí pěkné pohledy po levé straně na hrad Bezděz a po pravé straně na zříceninu hradu Ralsko.

V Mimoni krátce navážeme na cyklotrasu 241 ve směru k Tyršovu náměstí. Od něj se ulicí Pod Křížovým vrchem dostaneme na cyklostezku podél Ploučnice, která nás navrátí k výchozímu bodu výletu.

URL odkaz na článek

www.vylety-zabava.cz/cyklostezky-cyklotrasy-cyklovozik/ceskolipsko-a-machuv-kraj/303-na-kole-kolem-ralska